Skocz do zawartości



Zdjęcie

Redukcja stresu

poradnik stres

  • Zaloguj się aby odpowiedzieć
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 Patchfinder

Patchfinder

    Maniak

  • VIP
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1212 Postów:
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 01.07.2014, 12:17

*
POPULARNY POST!

METODY REDUKCJI STRESU

 

1. Wizualizacja sytuacji trudnej.

Metoda ta polega na wielokrotnym wizualizowaniu sobie obrazów, scen, których się obawiam, boję, w których nie wiem co może się stać, w których stres może całkowicie unieruchomić i zablokować wszelkie normalne reakcje. Może to być np. jakiś egzamin, wszelkiego rodzaju sprawdziany, sytuacje zawodowe itd. Technika ta stosowana jest m. in. przez grupy antyterrorystyczne, które wizualizują sobie sceny napaści, interwencji, działania w nieobliczalnych warunkach - i ćwiczą w wyobraźni ruchy i akcje które powinni w tym czasie podejmować.

 

2. Planowanie - zeszyt organizacyjny.

Cyt. z manmana:

„ czytałem książkę takiego speca od organizacji czasu i on twierdzi, że wypisywanie i porządkowanie list z zadaniami pozwala oczyścić umysł - tzn dopóki coś siedzi nienazwane w głowie to masz jakby otwarty nierozwiązany konflikt (i bez znaczenia czy to praca, sprawy prywatne czy cokolwiek - mózg tego ponoć nie rozróżnia i wystarczy czasem nawet wypisać coś i odłożyć "na półkę" kiedyś tam do zrobienia i już schodzi ciśnienie bo sprawa została dla mózgu załatwiona (przełożona do odpowiedniej szufladki - ad acta :) ).”

 

3. Obniżanie stopnia niepewności.

Brak danych, nieznajomość zamierzeń innych osób, sytuacji, które nas czekają itp. budują dyskomfort, stres i to często długofalowo. Metoda na to jest prosta, należy zwrócić się do właściwych osób o niezbędne informacje. Zapoznanie się z oczekiwaniami wobec nas, okolicznościami, które nas spotkają pozwoli planować, modelować, projektować naszą rzeczywistość.

 

4. Akceptacja konsekwencji.

Metoda przy użyciu kartki papieru i długopisu. Gdy spotka nas sytuacja stresująca, należy opisać ją. Następnie wypisać jakie konsekwencje może przynieść, łącznie z tymi najczarniejszymi. Kolejnym etapem jest akceptacja tychże konsekwencji. To spowoduje, że sprawa nie będzie zatruwała naszego umysłu, gdyż będziemy gotowi na najgorszy scenariusz.

 

5. Trening Jacobsona.

"Prostą i skuteczną metodą relaksacji jest trening Jacobsona (inaczej: metoda Jacobsona). Twórcą tej techniki jest Edmund Jacobson. Metoda Jacobsona polega na nauce rozluźniania wszystkich partii ciała poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych grup mięśni. Trening Jacobsona obejmuje napinanie i rozluźnianie mięśni rąk, relaksację (także poprzez lekkie napinanie i rozluźnianie) mięśni głowy i twarzy, mięśni języka, mięśni barkowych, następnie mięsni pleców i brzucha, a na końcu mięśni palców u rąk i nóg. Tradycyjnie zatem trening Jacobsona podzielony jest na 6 części - rozpoczynamy od nauki rozluźnianie mięśni rąk i nóg, a kończymy na nauce rozluźnianiu palców. Jakie jest zastosowanie metody Jacobsona? Jest ona zarówno doskonalą metodą terapeutyczną - przy zaburzeniach nerwicowych, bezsenności i depresji, zbyt wysokim stresie itp., jak i może być metodą wspierającą ogólny wewnętrzny rozwój (np. zwiększającą kreatywność i poziom wiary w siebie) i przygotowującą do medytacji."

(źródło i więcej informacji - http://www.samadi.re....pl/rart107.htm)

 

6. Trening autogenny Schultza.

Trening autogenny należy do najbardziej znanych metod efektywnej psychoterapii. Podobnie jak metoda Jacobsona - trening autogenny Schultza został wprowadzony do oficjalnych technik psychoterapeutycznych w pierwszej połowie XX wieku (trening autogenny wprowadził do psychoterapii niemiecki lekarz i psychiatra Johannes Schultz, zaś metodę Jacobsona wprowadził amerykański lekarz, psychiatra i fizjolog Edmund Jacobson). Obie te metody (trening autogenny i metoda Jacobsona) posługują się mechanizmami wykorzystywanymi wcześniej w jodze, polegającymi na uaktywnieniu autonomicznego układu nerwowego. Można powiedzieć, że metoda Jacobsona i trening autogenny Schultza nawzajem dopełniają się
– pierwsza bardziej eksponuje ciało, a druga umysł. Obie te metody były szeroko stosowane w psychoterapii i psychiatrii. Obie także mają swoje korzenie w szerszych systemach rozwijania potencjału człowieka (pokrewne techniki spotkać możemy m.in. w jodze, tai chi, qi gong, jak i w wielu innych ścieżkach). Umiejętności lepszego panowanie nad swoim ciałem i umysłem uczą także niekiedy treningi dla tancerzy, aktorów, lektorów, menadżerów itd. Obie metody są bardzo użyteczne zarówno w działaniach psychoterapeutycznych oraz w codziennym życiu, jak i w szerzej pojmowanym samorozwoju. Trening Jacobsona za podstawę pracy nad swoim stanem psychofizycznym bierze mięśnie (a dokładnie ich stan napięcia i ich energetykę, czyli naszą energię witalną i emocjonalną); 
trening autogenny – za podstawę ćwiczeń bierze myśli i oddziaływanie umysłu.

(źródło i więcej informacji - http://www.samadi.re...g_autogenny.htm)

 

7. Racjonalne myślenie.

Negatywne myśli, obawy zapisujemy na kartce papieru, następnie zastanawiamy się nad tym, czy istnieją dla niej racjonalne podstawy. Takie postępowanie uzmysłowi nam, że większość obaw nie ma racjonalnego uzasadnienia i podstaw.

 

8. Modlitwa.

W wielu miejscach polecana jest medytacja, ale ja większe przekonanie mam do modlitwy.

 

9. Wychodzenie naprzeciw obawom.

Gdy nękają mnie obawy odnośnie jakiejkolwiek sprawy, sytuacji, która mnie czeka, przekłada się to na stres nawet w długim okresie czasu. Dlatego aby zredukować stres w tych sytuacjach zamierzam chwytać byka za rogi, nie uciekać, odkładać, przekładać, chyba, że będzie miało to racjonalne uzasadnienie, ale załatwiać to możliwie najszybciej.

 

 

Metody, które wybrałem rozpatrywałem pod kątem mojego profilu stresu. Przeważnie jest to stres długofalowy, dotyczący sytuacji, które mnie czekają. Jest również poczucie bałaganu życiowego i braku czasu, pośpiech i niemożności ułożenia tego w całość. Wybrałem zarówno techniki środowiskowe, jak i fizjologiczne czy umysłowe. Wydaje mi się, że to pozwoli rozwijać się w kwestii redukcji stresu w sposób komplementarny.


  • 6

#2 dr_Hammer

dr_Hammer

    Weteran

  • Moderatorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4165 Postów:
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:L.Stadt

Napisany 01.07.2014, 19:51

Wow Patch kawal dobrej roboty, bardzo ciekawy post. Musze opracowac wlasny sposob redukcji stresu moj glowny uruchamiacz to paniczny strach przed ciaza zony.
  • 0

#3 Shaleye

Shaleye

    Maniak

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1354 Postów:
  • Płeć:Mężczyzna

Napisany 02.07.2014, 11:20

Bardzo ciekawe. pochylę się nad tymi metodami

 

Dzięki Patch!


  • 0



Także oznaczono tymi tagami: poradnik, stres